دریافت کد حدیث تصادفی

هورمون رشد بعد از 18 سالگی نباید مصرف شود :: وبگاه عالی نیوز

وبگاه عالی نیوز

برای ورود به وبگاه عالی نیوز کافی است به اینترنت دسترسی داشته و آدرس allinews.ir را وارد نمایید

وبگاه عالی نیوز

برای ورود به وبگاه عالی نیوز کافی است به اینترنت دسترسی داشته و آدرس allinews.ir را وارد نمایید

وبگاه عالی نیوز (http://allinews.ir) توجه!
انتشار اخبار ذیل الزاماً به معنای صحت یا تأیید همه مطالب سایتهانیست و بستگی به منابع آنهاهم دارد.
جدید ترین اخبار ایران و جهان از منابع مختلف:
پیوندها
با ابزار اوقات شرعی، کاربرانی که از رایانه استفاده می نمایند، مي توانند اوقات شرعی شهر های خود را مشاهده کنند. و درهنگام اذان صبح، ظهر و مغرب، صدای اذان از بلندگوهای رایانه ای که آنلاین است پخش خواهدشد
مراجع

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف: ... و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۶ مرداد ۹۷، ۱۰:۴۲ - موزیلاگ ..
    (:

 

مصرف اضافه ی هورمون رشد، بی شک روی فعالیت سایر هورمون های بدن تاثیر سوء می گذارد، زیرا تحت چنین شرایطی به غده هیپوفیز پیام می رسد که ترشح هورمون رشد را متوقف کند

هورمون رشد و عوارض مصرف ناصحیح آن:

این روزها کم نیستند افرادی که برای داشتن اندامی زیبا و عضلانی، ورزش می کنند و در این بین برخی نیز برای سرعت بخشی به افزایش حجم عضلات به مصرف مکمل ها و هورمون رشد روی می آورند، اما این باور که برای داشتن اندام مناسب در بین ورزشکاران مصرف هورمون رشد، ضروری است یا خیر؟ استدلال ها و دلایل علمی گوناگونی، از سوی متخصصان پزشکی ورزشی مطرح می شود .

به گفته دکتر سارا کاویانی متخصص پزشکی ورزشی ، غده هیپوفیز قدامی مسئول ترشح هورمون رشد در بدن است که ضمن تاثیر بر متابولیسم کربوهیدرات ها ،پروتئین و چربی ها ،باعث افزایش رشد استخوانی افراد تا قبل از سن 18 سالگی می شود .

این متخصص پزشکی ورزشی رشد طولی افراد را مدیون ژنتیک، نوع تغذیه و هورمون رشد دانست و افزود: درصورتی که هورمون رشد بعد از 18 سالگی به شکل مصرفی وارد بدن شود ،نه تنها منجر به رشد طولی ورزشکاران نمی شود، بلکه باعث پهن شدن استخوان گردیده و به مرور زمان به علت افزایش فشار مغز، سردردهای دائمی در فرد بروز کرده و باعث پرخاشگری،بی خوابی ،و ضخیم شده صدا در فرد می شود.

دکتر کاویانی همچنین در خصوص عوارض مصرف هورمون رشد پس از 18 سالگی توسط افراد و ورزشکاران گفت: مصرف اضافه هورمون رشد، بی شک روی فعالیت سایر هورمون های بدن تاثیر سوء می گذارد ، زیرا تحت چنین شرایطی به غده هیپوفیز پیام می رسد که ترشح هورمون رشد را متوقف کند و با توقف ترشح هورمون رشد توسط غده هیپوفیز ، عملکرد غدد تیروئید و جنسی نیز دچار اختلال می شود.

وی به ورزشکاران توصیه کرد به هیچ عنوان هورمون رشد نباید بعد از 18 سالگی، مصرف شود در غیر اینصورت مصرف هورمون رشد ،دوپینگ قلمداد می شود.

دکتر کاویانی همچنین درباره ورزش های مناسب دوران سالمندی گفت: برای تجویز نسخه ورزشی برای سالمندان ابتدا باید این قشر را در سه رده سنی 60 تا 70سال، بین 70 تا 80 سال و بالاتر از 80 سال در نطر گرفت اما نکته مهم پایه ریزی ورزش سالمندان بر دو اصل اساسی است ،اینکه میزان افتادن و سقوط سالمندان کاهش یابد و نکته بعدی اینکه ورزش در سالمندان از عوارض بیماری های این دوران چون پوکی استخوان جلوگیری کند.

وی در ادامه از سالمندان خواست از حرکات ورزشی که منجر به چرخش ناگهانی در ناحیه ستون فقرات شده و یا حرکاتی که پیچ های ناگهانی دارند ، پرهیز کنند.

این متخصص پزشکی ورزشی با بیان اینکه برای سالمندان ورزش های انعطاف پذیر و تعادلی حداقل 5 روز در هفته و همینطور پیاده روی توصیه می شود افزود: ورزش های یوگا و تای چی نیز ورزش های درمانی اند که در کنار سایر ورزش های آبی به سالمندان توصیه می شود ،ضمن اینکه ورزش های مقاومتی با کش هایی به نام تراباند باید حداقل 2 بار در هفته در برنامه ورزشی سالمندان در نظر گرفته شود.

وی در باره افراد سالمند مبتلا به بیماری آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی )گفت: در صورت التهاب و تورم مفصل ،بهتر است فرد با چنین مفصلی ورزش نکند و ضمن مصرف منظم داروها سعی کند قبل از انجام هرگونه حرکت ورزشی بدن رابا شدت کم گرم کندتا امکان خون رسانی به عضلات فراهم شود .

دکتر کاویانی با بیان اینکه سالمندان مبتلا به آرتریت روماتوئید به علت اینکه نیم تا یکساعت دچار خشکی صبحگاهی اند توصیه کرد: انجام هرگونه حرکت ورزشی در صبح همراه با درد است ، بنابراین بهترین زمان ورزش در این افراد در ساعات میانه روز است.

وی همچنین به سالمندان بالای 80 سالی که مبتلا به آرتروز بوده و توان انجام حرکات ورزشی را ندارند پیشنهاد کرد: حرکاتی که همراه با سقوط نبوده و مفصل را درگیر نمی کند و نیز شنا برای این دست سالمندان مفید است علاوه بر آن حرکاتی به مانند پدال زدن حس خوبی برای مفاصل مچ و کف پا ،ایجاد می کند که این وضعیت ،کمک می کند تا فرمان ها و سیگنال های تحریکی به منظقه نخاع و ناحیه تعادلی مغز رسیده و به بهبودی آنها منجر شود.

این متخصص پزشکی ورزشی استفاده از جوراب واریس درزمان پیاده روی را ضروری دانست و تاکید کرد: هرگونه پیاده روی بالای 20 دقیقه ، مستلزم پوشیدن جوراب واریس است و اگر ضخامت این جورابها فرد را آزار می دهد ، جوراب های ظریف و با برندهای شناخته شده ،توصیه می شود.

دکتر کاویانی درمورد افزایش وزن در دختران نیز اظهار داشت : برای افزایش وزن در دختران ابتدا باید فرد به لحاظ کم خونی ،شرایط فعالیت غده تیروئید و سایر بیماری ها بررسی شود ،همینطور وضعیت روحی ، استرس و کم اشتهایی و شرایط بلوغ و قاعدگی او بررسی شود .

وی افزود: در ادامه اگر BMI، شاخص توده بدنی فرد زیر 18 و نیم باشد یعنی او لاغر است ،بنابراین با در نظر گرفتن این موارد می توان به دختران لاغر 3 جلسه ورزش مقاومتی با وزنه متوسط و با استراحت های 2 تا 3 ثانیه توصیه کرد.

به گفته این متخصص پزشکی ورزشی کاهش وزن نباید در طول هفته بیش از نیم تا یک کیلوگرم باشد و بهتراست کاهش وزن علاوه بر رژیم غذایی همراه با ورزش باشد.

وی درپایان به شناگرانی که شدت ورزش را به یکباره در طول هفته افزایش می دهند توصیه کرد: این عمل منجر به آسیب رساندن به شانه ها می شود لذا ورزشکاران باید میزان و شدت ورزش را 10 تا 15 در صد نسبت به جلسات قبل افزایش دهند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatnews.com

۹۵/۰۹/۰۵
ابوعلی تعداد بازدید از این مطلب ۶۶۷ نفر

بعد از 18 سالگی

نباید مصرف شود

هورمون رشد